8 augusti 2012

Korfu med sol och bad

Jo, vi vart ju så evigt trötta på det regniga vädret här hemma i somras att vi helt enkelt köpte en restresa till Korfu, Grekland. Det fanns inte så jättemycket att välja på men ändå lite olika och vi valde till slut ett All Inclusive-hotell. Ingen av oss hade förut testat detta och jag har bara hört gott om det så varför inte liksom. Meeen... njae, inte riktigt min grej så något allt inkluderat blir det nog aldrig igen. Vi kanske helt enkelt hade otur med vårt hotell men ändå... Nej, maten var ingen höjdare och tänk då att du ska äta denna mat till frukost, lunch och middag i en hel vecka. Det började väl helt ok dock och frukosten var bra (frallor, pannkakor och så lite nutella på det ;)) men ju längre veckan gick desto värre vart maten. Vi kan ju också tillägga att mannen min inte tyckte det var lika illa som jag tyckte, men jag vill ju inte kalla mig kräsen direkt...

Korfu var i alla fall en väldigt grön och fin ö. Har aldrig upplevt Grekland på det sättet förut. Korfu stad var otroligt mysigt med en massa små gator mellan de två olika fästningarna och inte vart det sämre av alla dessa underbara väsk- och skoaffärer :) Det fanns så mycket så att det knappt gick att välja men två fina väskor fick till slut följa med mig hem och ett par fina lädersandaler! Maten vi åt i Korfu stad (ja vi behövde ta en liten hotellmatspaus två kvällar i alla fall) var inte heller så god tyvärr, kanske har Korfu influerats av Italien för mycket så blandningen av deras två riktigt goda matkulturer blivit lite förstörda?!

Vi hyrde moppe två dagar och for runt lite med på ön. Jag menar, varför inte köra in i Korfu stad med knappt någon karta, bara enkelriktade gator och fullt av bilar, mopeder och fyrhjulingar?! Men det gick så fint så, efter några kilometer bakpå kunde jag så smått börja slappna av. Ja det var ju ingen "vi kommer upp i 40 km/h i nedförsbackarna-fyrhjuling" som Martina o jag hyrde på Santorini utan det var mer en "vi testar hur fort vi kan köra i alla kurviga och backiga vägar-moped på två hjul" som hyrdes denna gång. (phuuu, de som känner mig vet ju att jag och tvåhjuliga fordon inte är de bästaste vännerna...). Men men, det slutade med att jag till och med njöt lite av att sitta där bak och titta på fina utsikter över havet :) Vi for även till andra sidan ön och hittade en superfin, lång och bred sandstrand, härligt barhäng och långgrunt hav utan en enda sten i sikte! Hotellets strand var dock också helt ok där nya snorkeln kom väl till pass då det fanns en hel drös med olika fiskar i alla modeller och storlekar att titta på!

Bjuder på lite blandade bilder, men undrar redan efter en vecka här hemma var brännan tagit vägen?!? Jag undrar även vad de två kompisgängen på 4 tjejer respektive 4 killar gjorde på en hotellanläggning som denna mitt ute på vischan och saknar inte vårt "favoritpar" som drack upp allt mineralvatten på flyget och hördes överallt. Men men, utöver lite småsaker här och där så hade vi en underbart skön vecka med bokläsning, sol, bad och mys med varandra! Men ska ni till Korfu så fråga mig vart ni ska bo så ni inte vaknar upp med råttskit på handfatet...

"Vår" strand (bra med gratis solstolar :))

Utsikten från hotellbaren var det absolut inget fel på!

Rumblemästaren är jag, alla gånger om (tack wordfeud)

Jodå, motion fick vi med, till en vidunderlig utsikt!

Poolen (stooor) som besöktes en ynka gång

Korfu stad

Annan mat (!) i Korfu stads Paris-look alike-delar

Gamla fortet och unga jag

Myyyyysig morgon...

Obligatoriska "jag ligger i strandkanten"-bilden!

Strandhäng på andra sidan ön = myyyyys, åk dit vettja!

Go o glad där bak

Men lite skärrad i svängarna ibland...

Fetaostpiroger sa du?!?!

En tallrik Korfu-specialiteter... just de ja....

Gos!


3 kommentarer:

  1. Åh, vad härligt. och vad jobbigt att semestern är slut för i år... Vill också åka dit ju...
    /Rebecca

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var lite jobbigt att börja jobba igen... Men ni har väl haft det skönt på öland har jag förstått?! Hoppas allt är bra med er alla. Kram!

      Radera
  2. Ja det ser ut som om ni hade det väldigt gosigt och skönt!

    SvaraRadera