7 maj 2012

Mina första éclairer

Jo, till helgens bakning då som först blev misslyckad och sen blev lyckad. Lyckad kanske är ett för litet ord för dessa éclairer är ju ett himmelskt gott bakverk! Jo det slank ned ett par i Paris så därför kände jag ju att jag ville testa att göra dem själv.

Ett litet tips om ni vill testa: Använd inte en stjärnformad tyll när smeten ska spritsas ut, det visade sig bli mer hummerklolikt vilket det ju inte alls skulle vara. Dessa éclairer består av en petit choux-deg (som med andra ord helst ska resa sig i ugnen och inte sjunka ihop när man tar ut plåten...) och sedan fyller man dem med en mousse av något slag. Jag gjorde en chokladmousse men bytte ut en halv deciliter av grädden mot riktigt starkt kaffe så det helt enkelt blev en chokladkaffemousse. Dessa toppas sedan av en chokkladlasyr.

Dessa éclairer fick sig som jag en roadtrip igår för att få läska fler munnar än våra (inte kan ju jag vräka i mig alla även om jag skulle vilja...). Verkar som om de fick toppbetyg vilket gjorde mig väldigt glad och kan ni tänka er, även min andra hälft tyckte det var gott! Det är inget dåligt betyg minsann :)

Gapa....

...stäng och njut :)


4 kommentarer:

  1. Vad det ser gott ut! Har du några kvar? Kommer en sväng till helgen!

    SvaraRadera
  2. Hade vi inte planerat att vara i Stockholm i helgen så hade du varit välkommen :)

    SvaraRadera
  3. Å dessa måste jag bara testa, har nu hela receptet :)

    SvaraRadera
  4. Jamen jag ska ju också till Stockholm i helgen - vi kanske ses? kram

    SvaraRadera