9 november 2011

Mmmmmmmacarons!

Ja i helgen skulle jag ge mig på att göra det underbara bakverket macarons. Denna ljuva lilla kaka som är en blandning av maräng och mandelbiskvi är fantastisk god! Jag har ju tänkt att ta mig till en speciell essensbutik när jag har vägarna förbi Stockholm någon gång men sist så vart det inget tid för det så jag fick istället smaksätta och fylla dem med sånt som fanns här hemma.

Det blev två sorter denna gång, lemoncurd och salt kola. Det blev en hel del slit med dessa macroner och ja det är en riktig konst. Linjen är väldans tunn om man lyckas eller misslyckas helt enkelt har jag förstått.

Så... första smeten var mina lemoncurd-macarons och på ena plåten flöt de ut och sprack och på den andra så blev de blanka och fina men lyfte sig knappt. Mycket mycket märkligt då detta var samma smet...


Plåt 1, vad hände?

Plåt 2, obs, samma smet som plåt 1...???

Andra smeten blev då mina salt kola-macarons och till min glädje, förtjusning och förvåning lyfte de sig såå fint och vart ju helt perfekta!!! Själva fyllningen hade jag också sjå med då sockret skulle det karamelliserade sockret fick för sig att stelna... men men, med mycket tålamod så blev de till slut klara!

Mmmmmmmacarons!
 Så vad gick då fel med första smeten? Ja jag upptäckte att jag hade haft i 10 g för lite äggvita, petigt värre, samt så hade jag i lite gul karamellfärg i smeten så kanske det var det. Jaja, saken är den att de Smakar minsann lika gott för det, så det så, det är väl ändå det som är det viktigaste! :)

Ps. Det vart även kanelbullebak så är någon sugen på fika så välkomna!

3 kommentarer:

  1. Så fantastiskt goda!!! Ho kan sin sak den här tösabiten!! /Johanna

    SvaraRadera
  2. Så go du är, jag tar med ett gäng till BB sen, jag lovar! :)

    SvaraRadera
  3. Fick också äran att smaka - jättegoda! Lika bra på att baka som morsan var en gång i tiden.
    Kramis

    SvaraRadera