11 november 2011

Chokladpraliner

Igår kväll hade vi kontorsträff med jobbet med en sådan förträfflig aktivitet som chokladpralintillverkning! (Ja det var jag o Johanna som kom fram med förslaget att göra detta...) Därför åkte vi till Villa vik och fick oss en fin lektion i hur dessa godsaker görs.

Först av allt fick vi provsmaka alla tryfflar som vi skulle fylla pralinerna med, man kan se i allas ögon att det är en fröjd för gommen.

Mmmmm

Sedan var det att fylla färdiggjorda chokladformar, temperera choklad och göra egna formar, doppa pralinerna i choklad och dekorera. Mycket pyssel för en pysselälskande tjej som jag så humöret var på topp!


Koncentrationen på hög nivå
 
Whiskey/kaffe-praliner + en i magen ;)

Lakritspraliner

Följande smaker gjorde vi: lakritst i mörk choklad, passionsfrukt i vit choklad, päronconjac, whiskey/kaffe, hasselnöt, champagne och säkert någon mer som jag glömt. En stoooor ask med praliner fick följa med hem så ska nog dela med mig till mormor som fyller hela 80 år imorgon!


Fylld ask...

Men den kunde fyllas mer :)


3 kommentarer:

  1. Å va härligt smaskigt det ser ut!!!! :)

    SvaraRadera
  2. Ja, lite fööör gott kanske... Det blev en perfekt 80-årspresent i alla fall och så slapp jag ta extra löparrundor... :)

    SvaraRadera
  3. Lakritspralinen var supergod!

    SvaraRadera